نوشته های دلتنگی

سیاه مشق های یک سروش

فطرت حقیقت جو
نویسنده : سروش برادران - ساعت ٤:٢٥ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/٦/٢٩
 

یا من لا یقلب القلب الا هو

 

اکثریت قریب به اتفاق مراجع عظام نظیر حضرات آیات سیستانی،برادران صافی گلپایگانی(شیخ علی صافی و شیخ لطف الله صافی)، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، صانعی و ... (حفظهم الله) امروز یکشنبه 29 شهریور را به عنوان 30 امین روز ماه مبارک رمضان دانسته و فردا را به عنوان روز عید سعید فطر اعلام نموده اند.

در این باب پیش از هر چیز باید به این نکته اشاره کرد که این امر تقلیدى نیست و خود شخص باید از طرق مطرحه که در اینجا مورد بحث نیست، اطمینان از آغاز ماه پیدا کند.

اما نکته ای که در این باب متاسفانه اغلب مورد توجه واقع نمی شود این است که نحوه رویت هلال ماه و مسجل شدن آن بحثی صرفا فقهی و تقلیدی بوده و بر مقلد واجب است که حصول اطمینان از طریفی روشی کند که مدنظر مرجع وی باشد.

بحث رویت هلال با چشم مسلح و غیر مسلح بحثی است که قرن هاست میان علمای شیعه و علمای عامه مورد اختلاف است.  اغلب علمای شیعه با استناد به روایات اهل بیت (علیهم الاف تحیه و الثناء) اعتقاد دارند هلال نو متولد بایستی الزاما با چشم غیر مسلح و بدون استفاده از هرگونه وسیله ای دیده شود تا روز اول ماه محرض گردد در حالی که اهل تسنن به استفاده از ادوات رصد و حتی محاسبات نجومی مقید هستند.

این بحث چند سالی است که میان علمای شیعه هم مورد اختلاف واقع شده است و عده ای از حضرات بر این باور شده اند که رویت با چشم مصلح کاملا قابل استناد است.

 

 "صم للرؤیة"

"با رؤیت هلال روزه بگیرید"

 

رویات فوق روایتی است که در تفسیر آن نظرهای دو گانه ای ایراد شده است. عده ای رویت را به معنای عام آن دانسته و عده ای بر این عقیده هستند که رویت همانگونه که در روایات ال بیت(ع) آمده است معنای خاص داشته و مشمول استفاده از ابزار نجومی نمی گردد.

 

نمونه ای از استفتائات مراجع پیرامون این موضوع به صورت ذیل است:

حضرت ایت الله سیستانی:

سؤال: با وجود مراکز مهم رصدخانه اى و ژئوفیزکى و علم روز دنیا که حلول ماه را ثابت می کند آیا باز هم اثبات آن باید از طریق رؤیت چشم غیر مسلح باشد؟ دلایل شرعى این الزام چیست؟ در غیر اینصورت دیدگاه حضرتعالى چه می باشد؟

در هنگام همزمانى ماه مبارک رمضان با فصل پاییز و زمستان و شرایط خاص جوى چگونه مىتوان به رؤیت هلال از طریق چشم غیر مسلح اکتفا کرد؟ آیا به لحاظ شرعى مانعى بر سر راه اثبات این امر از طریق علوم جدید وجود دارد؟

پاسخ: اگر از طرق علمى اطمینان حاصل شود که ماه در آن شب بر افق بلد بوده به نحوى که قابل رؤیت با چشم غیر مسلح باشد کافى است، و اما اگر فقط اصل بودن را ثبات بدانند ولى به قدرى ضعیف باشد که به هیچ وجه با چشم غیر مسلح دیده نشود اول ماه شمرده نمی شود.

http://www.sistani.org/local.php?modules=nav&nid=5&cid=887

حضرت ایت الله خامنه ای:

س 835: آیارؤیت تصویر هلال ماه با استفاده از دوربین CCD و انعکاس نور و بازخوانى اطلاعات ضبط شده توسط رایانه، براى اثبات اول ماه کفایت مى‏کند؟

رؤیت با وسیله، فرقى با رؤیت به طریق عادى ندارد و معتبر است. ملاک آن است که عنوان رؤیت محفوظ باشد. پس رؤیت با چشم و با عینک و با تلسکوپ محکوم به حکم واحدند. اما در مورد انعکاس به رایانه که درآن صدق عنوان رؤیت معلوم نیست محل اشکال است.

http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?uid=4&tid=1

 

حقیر به منظور نقد این نظریات کاملا عاری از هرگونه صلاحیت بوده و اجازه اظهارنظر شخصی و غیرعلمی را به خود نخواهم داد.

خوب با همه این توصیفات و باتوجه به غیرممکن بودن رویت هلال با چشم مسلح در شب گذشته، عده ای باکمک ادوات نجومی امروز را و برخی فردا را اعلام عید کردند.

ما پیش تر نیز شاهد اینگونه اختلافات بوده ایم چند سال پیش نیز حضراتی نظیر مرحوم آیت الله بجهت،مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی(اعلی الله مقامها) و نیز آیاتی چون سیستانی و صافی گلپایگانی (حفظهما الله) با چشم غیر مسلح ماه را دیدند و روز را عید اعلام کردند در حالیکه سایرین با چشم مسلح هم آن روز را عید تشخیص نداده و روز پایانی ماه مبارک اعلام کردند.

از همه اینها و عدم اطلاع رسانی توسط رسانه میلی نیز که بگذریم به بحث اصلی یعنی خودمان می رسیم که در خوش بینانه ترین حالت لقب "مقلدان انتخابی" زیبنده ما است!

خیلی از ما که اصلا تقلید نمی کنیم،( متاسفانه امروز هم در جامعه اسلامی مان تعداد کسانی که در برابر نام مرجع تقلیدشان علامت سوال است و  پاسخی برای این سوال ندارند کم نیستند!) که اگر بکنیم هم از هرچه وجود مبارکمان تمایل داشته باشد تقلید می کنیم. آن هم نه از مراجع عظام که صرفا از صدا و سیما!

جالب اینجاست که در بحث های اقتصادی،سیاسی و... اغلب چون منتقد مسائل منعکسه توسط سیما هستیم برای هر موضوع کلی تحقیق کرده تا از صحت و سقم آن مطلع شویم ولی در مسائل دینی که ضروریت و وجوب تحقیق از همه لحاظ فرض است صدای سیمای جمهوری اسلامی را بر خود حجت دانسته و...

امروز واقعا روز عجیبی بود! نمازگزارانی که برای اقامه نماز جماعت ظهر و عصر به مسجد محل آمده بودند هنگامی که از امام جماعت عزیز مسجد(حفظه الله) و برخی حضار شنیدند که برخی حضرات امروز را 30 رمضان المبارک دانسته اند بی مقدمه و بی شرمانه شروع به حمله و صدا وسیما و سایر منابع اطلاعاتی و حتی مراجع عظام کردند و مدام می گفتند:

گناه روزه نگرفتن ما گردن کسانی است که عید اعلام کردند!!!

الله اکبر! ما را چه شده است؟

مگر آن نازنین عبد فرزانه، حضرت آیت الله بهجت(قدس سره) مدام نمی فرمودند که در هر چه یقین ندارید توقف کنید،تحقیق کنید تا یقین حاصل شود؟

یعنی ما انقدر نسبت احکام شریعتمان بی تفاوت و بی توجه هستیم که از دانستن پل های ارتباطی با مراجعمان عاجزیم؟ واقعا آیا در سایر مسائل مربوط به زندگی هم همینطور هستیم؟

کاش برای چند ثانیه هم که شده با خودمان روراست باشیم...

انصافا جومونگ را بیشتر پیگیری ی کنیم یا احکام دینمان؟ برایمان کدام یک مهمتر هستند مسابقات فوتبال لیگ برتر انگلستان یا ...؟

مشکل ما عیان است! درود بر دری کم یاب به نام فطرت حقیقت جو!

 

ماه مبارک 1430 هجری قمری رو به پایان است...

باشد خداوند سبحان عنایت کند و در این واپسین ساعات قلوبمان را منقلب کند!

 

"اللهم اعوذ بجلال وجهک الکریم ان ینقضى عنى شهر رمضان او یطلع الفجر من لیلتى هذه و لک قبلى تبعة او ذنب تعذبنى علیه یا رحمن یا رحیم"

 

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات

 و من الله التوفیق


 
 
 



پیج رنک گوگل

پیج رنک سایت شما

پیج رنک